Her er den præsentation, som vores gruppe udarbejdede om sekvensering i slutningen af sidste skoleår, da vi skulle diskutere konsenvenserne af 100-minutters moduler.
torsdag den 9. januar 2014
søndag den 15. december 2013
IT og det daglige overblik
Jeg elsker mit arbejde. Men det kræver en del overblik.
Mine fag, som er humanistiske, har tilhørende vejledninger til læreplanen, hvis stofområder er formuleret så åbent progressionsmæssigt, at det (næsten) alene er mig, som bestemmer, hvornår et læringsmål er nået. Dette skal planlægges med henblik på den enkelte elev. Og denne elevorientering er både det, som på den positive side udfordrer mig kreativt og på den mindre positive side udfordrer mit overblik.
Det er med glæde, at jeg hvert år laver nye forløb eller tilpasser mine gamle forløb til mine nye elever, der jo indgår i kontekster, som fra mit perspektiv forandrer sig hvert år. Alt fra, hvilken studieretning, klassekultur og elevtype, der skal undervises, til, hvad der sker uden for klasselokalet på lokalt, nationalt og globalt plan skal jeg tage hensyn efter hver sommerferie. Dette er lig med en masse planlægningsopgaver, som skal løses. Nogle er mere presserende end andre, men når arbejder efter at opfylde en læreplan, så er det klart, at man må se på mikroplanlægningen såvel som makroplanlægningen: Hvad skal der ske i morgen og hvordan hænger det sammen med, hvad skal der ske om tre måneder og igen om to år?
Det er derfor, jeg altid leder efter nye måder, hvorpå IT kan facilitere redskaber, som kan hjælpe mig med at skabe et hurtigt overblik over, hvad jeg skal igang med næste gang jeg har en mellemtime (eller en weekend).
Jeg vil her gerne beskrive, hvordan jeg forsøger at skabe dette overblik med hjælp af IT. Dette gør jeg med henblik på, at andre måske gerne vil vise mig, hvordan de gør det. Måske kan vi hjælpe hinanden til at gøre planlægningen af dagligdagen mindre stressende?
Mit udgangspunkt er de 7 (!) hold jeg underviser plus mine funktioner, der får hver deres kolonne i en almindelig tabel. Herunder skriver jeg de opgaver, som er knyttet til disse hold. De er ordnet efter, hvor presserende de er. Når opgaven er løst, sletter jeg den fra tabellen og kan se, hvad der så er det vigtigste at tage sig af lige nu og her. I kan se et billede her:
Da jeg både bruger macbook og iPad har jeg valgt at lave en to-do liste i Pages (apples version af Word), der, når jeg skriver i det på min computer opdateres automatisk på min iPad via iCloud.
Dette skal ikke være en reklame for apple, for dette kan sagtens lade sig gøre på andre måder, f.eks. ved at bruge google docs.
Det kræver ikke megen granskning af denne tabel for at se dens svagheder: Har man virkelig brug for at se alle sine opgaver i samme dokument hver dag? Øger dette ikke stressniveauet? Desværre har jeg ikke knækket koden til dette spørgsmål endnu. Indtil videre fungerer dette bedst for mig. Men måske I kan give mig et par tips og tricks?
Mine fag, som er humanistiske, har tilhørende vejledninger til læreplanen, hvis stofområder er formuleret så åbent progressionsmæssigt, at det (næsten) alene er mig, som bestemmer, hvornår et læringsmål er nået. Dette skal planlægges med henblik på den enkelte elev. Og denne elevorientering er både det, som på den positive side udfordrer mig kreativt og på den mindre positive side udfordrer mit overblik.
Det er med glæde, at jeg hvert år laver nye forløb eller tilpasser mine gamle forløb til mine nye elever, der jo indgår i kontekster, som fra mit perspektiv forandrer sig hvert år. Alt fra, hvilken studieretning, klassekultur og elevtype, der skal undervises, til, hvad der sker uden for klasselokalet på lokalt, nationalt og globalt plan skal jeg tage hensyn efter hver sommerferie. Dette er lig med en masse planlægningsopgaver, som skal løses. Nogle er mere presserende end andre, men når arbejder efter at opfylde en læreplan, så er det klart, at man må se på mikroplanlægningen såvel som makroplanlægningen: Hvad skal der ske i morgen og hvordan hænger det sammen med, hvad skal der ske om tre måneder og igen om to år?
Det er derfor, jeg altid leder efter nye måder, hvorpå IT kan facilitere redskaber, som kan hjælpe mig med at skabe et hurtigt overblik over, hvad jeg skal igang med næste gang jeg har en mellemtime (eller en weekend).
Jeg vil her gerne beskrive, hvordan jeg forsøger at skabe dette overblik med hjælp af IT. Dette gør jeg med henblik på, at andre måske gerne vil vise mig, hvordan de gør det. Måske kan vi hjælpe hinanden til at gøre planlægningen af dagligdagen mindre stressende?
Mit udgangspunkt er de 7 (!) hold jeg underviser plus mine funktioner, der får hver deres kolonne i en almindelig tabel. Herunder skriver jeg de opgaver, som er knyttet til disse hold. De er ordnet efter, hvor presserende de er. Når opgaven er løst, sletter jeg den fra tabellen og kan se, hvad der så er det vigtigste at tage sig af lige nu og her. I kan se et billede her:
Da jeg både bruger macbook og iPad har jeg valgt at lave en to-do liste i Pages (apples version af Word), der, når jeg skriver i det på min computer opdateres automatisk på min iPad via iCloud.
Dette skal ikke være en reklame for apple, for dette kan sagtens lade sig gøre på andre måder, f.eks. ved at bruge google docs.
Det kræver ikke megen granskning af denne tabel for at se dens svagheder: Har man virkelig brug for at se alle sine opgaver i samme dokument hver dag? Øger dette ikke stressniveauet? Desværre har jeg ikke knækket koden til dette spørgsmål endnu. Indtil videre fungerer dette bedst for mig. Men måske I kan give mig et par tips og tricks?
fredag den 6. december 2013
Visuelt kronologiforløb - i dansk/historie og i alle andre sammenhænge
Lærerne som har dansk eller historie i 1.g skal lige om lidt i gang med det famøse kronologiforløb, som skal introducere eleverne til AT, såvel som det skal skabe en (litteratur)historisk oversigt for eleverne - "Lange Linjer" hedder forløbet mange steder.
Forløbet er forholdsvist tætpakket med informationer og er derfor tilrettelagt med ret høj lærerstyring.
Derfor kan det være en rigtig god idé at bløde de lange ppt-oplæg op med billeder og videoklip, som (forhåbentlig) kan hjælpe 1.g'erne med at håndtere abstrakte begreber, som f.eks. "realisme" eller "oplysning".
Sidste år lavede jeg en tidslinje i popplet - et gratis mind map program med mange visuelle fordele. Det er nemt at gå til og man kan nemt inddrage youtubeklip, billeder og links. Jeg har skrevet om det tidligere her på bloggen: http://birkegym.blogspot.dk/2013/01/it-redskab-popplet.html
Det er ikke dækkende over alle vores perioder, da sidste år jeg delte klassens dansktimer med Ellen (jeg var i pædagogikum), men I kan se en oversigt her:
Hver periode har hver sin "afdeling" med billeder og klip tilhørende:
Under indstillinger kan man få den til at præsentere en "popplet" (boks) ad gangen eller du kan få den til at vise et bestemt udsnit af mind mappet. Resultatet er en nem og overskuelig præsentation - dog fungerer det ikke så godt, hvis man putter for til meget tekst i popplet'erne, så jeg anbefaler denne præsentationsform, hvis man vil fokusere på billeder og korte stikord.
Da eleverne i sidste års 1x skulle præsentere deres egen kronologi, havde nogle af dem valgt at bruge popplet selv - og det er jo også oplagt i og med at de skal producere en tidslinje med inddragelse af billeder! Redskabet er et såkaldt web 2.0-redskab, dvs. de kan faktisk dele det imellem hinanden og skrive i det samtidig.
I år har Helle og jeg besluttet os for et andet produktkrav i 1m end en tidslinje. Men det ændrer jo ikke på, at man sagtens kan bede dem om at lave en tidslinje selv undervejs, mens de følger med i undervisningen.
Jeg ved, at der i vejledningen til dansk på stx står, at der undervejs i danskundervisningens litteraturhistoriske forløb skal henvises til dette kronologiforløb med henblik på at styrke elevernes overblik. Så hvorfor ikke lade dem udvide denne tidslinje i popplet hver gang de har været igennem et litteraturhistorisk forløb med henblik på at sikre det store forkromede overblik?
Her er linket til min popplet - stjæl gerne:-)
http://popplet.com/app/#/652933
Tak til Dorrit for inspiration
Forløbet er forholdsvist tætpakket med informationer og er derfor tilrettelagt med ret høj lærerstyring.
Derfor kan det være en rigtig god idé at bløde de lange ppt-oplæg op med billeder og videoklip, som (forhåbentlig) kan hjælpe 1.g'erne med at håndtere abstrakte begreber, som f.eks. "realisme" eller "oplysning".
Sidste år lavede jeg en tidslinje i popplet - et gratis mind map program med mange visuelle fordele. Det er nemt at gå til og man kan nemt inddrage youtubeklip, billeder og links. Jeg har skrevet om det tidligere her på bloggen: http://birkegym.blogspot.dk/2013/01/it-redskab-popplet.html
Det er ikke dækkende over alle vores perioder, da sidste år jeg delte klassens dansktimer med Ellen (jeg var i pædagogikum), men I kan se en oversigt her:
Hver periode har hver sin "afdeling" med billeder og klip tilhørende:
Under indstillinger kan man få den til at præsentere en "popplet" (boks) ad gangen eller du kan få den til at vise et bestemt udsnit af mind mappet. Resultatet er en nem og overskuelig præsentation - dog fungerer det ikke så godt, hvis man putter for til meget tekst i popplet'erne, så jeg anbefaler denne præsentationsform, hvis man vil fokusere på billeder og korte stikord.
Da eleverne i sidste års 1x skulle præsentere deres egen kronologi, havde nogle af dem valgt at bruge popplet selv - og det er jo også oplagt i og med at de skal producere en tidslinje med inddragelse af billeder! Redskabet er et såkaldt web 2.0-redskab, dvs. de kan faktisk dele det imellem hinanden og skrive i det samtidig.
I år har Helle og jeg besluttet os for et andet produktkrav i 1m end en tidslinje. Men det ændrer jo ikke på, at man sagtens kan bede dem om at lave en tidslinje selv undervejs, mens de følger med i undervisningen.
Jeg ved, at der i vejledningen til dansk på stx står, at der undervejs i danskundervisningens litteraturhistoriske forløb skal henvises til dette kronologiforløb med henblik på at styrke elevernes overblik. Så hvorfor ikke lade dem udvide denne tidslinje i popplet hver gang de har været igennem et litteraturhistorisk forløb med henblik på at sikre det store forkromede overblik?
Her er linket til min popplet - stjæl gerne:-)
http://popplet.com/app/#/652933
Tak til Dorrit for inspiration
fredag den 22. november 2013
Få en blog til dit fag!
Vi er på Birkerød Gymnasium generelt ret gode til at dele tekster i faggrupperne. Det er også ret nemt at gøre via lectio, da de her også kan sorteres og gemmes i mapper.
Det er dog lidt anderledes med den type materiale, som ikke uden videre kan uploades til lectio: video, lyd og billede. Det er derfor muligt nu at få oprettet en blog til sit eget fag.
Ideen bag dette, er at hvor vi på vores fælles blog (TIPS og TRICKS) kan udveksle erfaringer med didaktiske og pædagogiske tiltag og projekter, kan vi på en fagfaglig blog udveksle ikke-tekstbaseret materiale og gode ideer til, hvordan man bruger dem konkret i undervisningen.
Hvis I vil se et eksempel, kan I klikke på de to sider øverst på denne blog og undersøge dem lidt. Der er oprettet en blog til dansk og en til religionsfaget, som jo tilfældigvis er mine fag. Det er også Junes fag, og det var hendes idé;-) Men jeg opretter gerne flere blogs, hvis der i en faggruppe er et ønske om det. Tænk på, hvor nemt det kunne blive at gemme et godt link eller youtubeklip et sted, hvor det aldrig bliver væk!
Bare skriv og så kan vi lave en aftale!
Venlig hilsen,
Sara Maria Blogger
Det er dog lidt anderledes med den type materiale, som ikke uden videre kan uploades til lectio: video, lyd og billede. Det er derfor muligt nu at få oprettet en blog til sit eget fag.
Ideen bag dette, er at hvor vi på vores fælles blog (TIPS og TRICKS) kan udveksle erfaringer med didaktiske og pædagogiske tiltag og projekter, kan vi på en fagfaglig blog udveksle ikke-tekstbaseret materiale og gode ideer til, hvordan man bruger dem konkret i undervisningen.
Hvis I vil se et eksempel, kan I klikke på de to sider øverst på denne blog og undersøge dem lidt. Der er oprettet en blog til dansk og en til religionsfaget, som jo tilfældigvis er mine fag. Det er også Junes fag, og det var hendes idé;-) Men jeg opretter gerne flere blogs, hvis der i en faggruppe er et ønske om det. Tænk på, hvor nemt det kunne blive at gemme et godt link eller youtubeklip et sted, hvor det aldrig bliver væk!
Bare skriv og så kan vi lave en aftale!
Venlig hilsen,
Sara Maria Blogger
mandag den 2. september 2013
Fakebook - facebook i undervisningen
Nu har vi jo blokeret for adgang til facebook på BG... Men det behøver ikke afholde os fra at bruge tanken bag det sociale medie i undervisningsøjemed.
Jeg har stiftet bekendtskab med et værktøj, der hedder Fakebook, og som findes på denne side: http://www.classtools.net/FB/home-page
Det kan bruges til at oprette sociale profiler for hvad-som-helst: Personer i romaner, videnskabsmænd- og kvinder, guder, politikere, musikere samt teoretiske typer alle af arter: historiske, sociale, psykologiske, ja, kun undervisningsfantasien sætter grænser.
Når eleverne udfylder en profil skal de mindes om at være opmærksom på, at profilen skal udtrykke noget fagligt. Knyt derfor noget relevant tekstmateriale til opgaven, det kan være grundbogsstof eller kildetekster, evt. tabeller og figurer, som eleven skal inddrage i deres profil. Det kan de gøre via facebooks almindelige funktioner: ved at vise, hvad profilen "synes godt om" af videoer og sider, inddrage billeder, statusopdateringer, familie- og hjemstavnsoplysninger, bruge rækkefølgen af statusopdateringer til at vise den historiske linje og meget andet. Eleverne kan endda finde hinandens profiler og blive "venner" med hinandens profiler.
Nedenstående profil er undertegnedes af Snorre Sturlasson (ham, der skrev Snorres Edda) og er faktisk ikke så god, den er mest bare udviklet til at vise, hvad Fakebook kan. Jeg synes, det fungerer som et fint redskab til at gøre et redegørendem evt. analytisk og diskuterende arbejde sjovt, hvis man sørger for at holde elevernes fokus på teksten og det faglige samtidig.
Hvis man bruger google blogs eller sites i undervisningen kan man nemt inkorporere dem, som jeg har gjort herunder:
Jeg har stiftet bekendtskab med et værktøj, der hedder Fakebook, og som findes på denne side: http://www.classtools.net/FB/home-page
Det kan bruges til at oprette sociale profiler for hvad-som-helst: Personer i romaner, videnskabsmænd- og kvinder, guder, politikere, musikere samt teoretiske typer alle af arter: historiske, sociale, psykologiske, ja, kun undervisningsfantasien sætter grænser.
Når eleverne udfylder en profil skal de mindes om at være opmærksom på, at profilen skal udtrykke noget fagligt. Knyt derfor noget relevant tekstmateriale til opgaven, det kan være grundbogsstof eller kildetekster, evt. tabeller og figurer, som eleven skal inddrage i deres profil. Det kan de gøre via facebooks almindelige funktioner: ved at vise, hvad profilen "synes godt om" af videoer og sider, inddrage billeder, statusopdateringer, familie- og hjemstavnsoplysninger, bruge rækkefølgen af statusopdateringer til at vise den historiske linje og meget andet. Eleverne kan endda finde hinandens profiler og blive "venner" med hinandens profiler.
Nedenstående profil er undertegnedes af Snorre Sturlasson (ham, der skrev Snorres Edda) og er faktisk ikke så god, den er mest bare udviklet til at vise, hvad Fakebook kan. Jeg synes, det fungerer som et fint redskab til at gøre et redegørendem evt. analytisk og diskuterende arbejde sjovt, hvis man sørger for at holde elevernes fokus på teksten og det faglige samtidig.
Hvis man bruger google blogs eller sites i undervisningen kan man nemt inkorporere dem, som jeg har gjort herunder:
torsdag den 8. august 2013
word rettelser på iPad
Eleverne kan ikke umiddelbart læse margenkommentarer osv. som man lægger ind i et dokument via rettefunktionen i word. Dvs. de kan ikke på iPad læse rettelserne i deres opgaver. Men hvis de henter app'en CloudOn og åbner i den, kan de se det hele. Den er rimeligt intuitiv at komme i gang med.
tirsdag den 14. maj 2013
Sprech- und Screibstunde (tal og skriv)
Sprech- und Schreibstunde (dobbelttime):
Der vælges et emne (gerne lidt kontroversielt, så eleverne bliver provokeret til at sige noget). Sammen findes relevante gloser, som eleverne øver hjemme.
I timen derefter (time 1) sætter eleverne sig i rundkreds (det er vigtigt, at alle kan se hinanden). En stick eller lignende går rundt, og kun den, der har den, må sige noget - de andre lytter. Der kan forberedes et lille oplæg hjemme, men det er bedre, hvis emnet får lov at vokse, så eleverne reagerer på det, de andre siger (læreren deltager naturligvis også). Første runde skal alle sige noget - derefter er det ok at lytte og sende sticken videre (gammel indianermetode).
Time 2 er skrivetime: Eleverne skriver i præcis ti minutter om emnet (uden hjælpemidler - de har jo forberedt gloser hjemme og hørt på hinanden). Derefter gennemlæses det skrevne med henblik på a) analyse/kongruens (2 minutter); anden gennemlæsning b) præpositioner tredje c) bisætningsordstilling osv.
Til sidst afleveres opgaven (måske er der lidt færre fejl end ellers).
Princippet kan naturligvis bruges i alle sprogfag. Joyce
Der vælges et emne (gerne lidt kontroversielt, så eleverne bliver provokeret til at sige noget). Sammen findes relevante gloser, som eleverne øver hjemme.
I timen derefter (time 1) sætter eleverne sig i rundkreds (det er vigtigt, at alle kan se hinanden). En stick eller lignende går rundt, og kun den, der har den, må sige noget - de andre lytter. Der kan forberedes et lille oplæg hjemme, men det er bedre, hvis emnet får lov at vokse, så eleverne reagerer på det, de andre siger (læreren deltager naturligvis også). Første runde skal alle sige noget - derefter er det ok at lytte og sende sticken videre (gammel indianermetode).
Time 2 er skrivetime: Eleverne skriver i præcis ti minutter om emnet (uden hjælpemidler - de har jo forberedt gloser hjemme og hørt på hinanden). Derefter gennemlæses det skrevne med henblik på a) analyse/kongruens (2 minutter); anden gennemlæsning b) præpositioner tredje c) bisætningsordstilling osv.
Til sidst afleveres opgaven (måske er der lidt færre fejl end ellers).
Princippet kan naturligvis bruges i alle sprogfag. Joyce
Abonner på:
Opslag (Atom)