tirsdag den 9. april 2013

Begrebskort

At lægge begrebskort er en arbejdsform, som kan bruges I alle fag, og som kan bruges af IT-kyndige såvel som kridt- og blyantsnostalgikere.
Det går ud på, at man ud fra en tekst eller andre faglige områder beder eleverne om at udlede de væsentligste anvendte begreber. Alternativt kan du selv bestemme, hvilke begreber, der skal arbejdes med - det afhænger af, hvor meget kontrol du vil have med elevernes arbejde;-)

Når nu disse begreber er udvalgt instruerer man eleverne i sætte dem i forhold til hinanden - og på denne måde minder arbejdsformen lidt om almindelige mind maps - men i begrebskort SKAL man på linjerne mellem begreberne skrive, hvad forbindelsen består i. I dette benspænd er der store udfordringer for eleverne, for de skal virkelig tænke sig om, når de skal forklare, hvad sammenhængen er.

Jeg har arbejdet med et begrebskortlægningsprogram, som hedder cmap-tools (concept mapping tools), som, selvom det er lidt forældet, fungerer rigtig godt. Man kan downloade det gratis på
cmap.ihmc.us


Sådan kan det se ud, når man laver et begrebskort i programmet over tematikker i kortfilmen "Livets Vand".
Man kan dog lige så godt lave dem med post-its og et stykke A3-papir eller man kan tegne det hele med blyant.

Jeg kan især godt lide at bruge begrebskort, når jeg skal have overblik over, hvor stor en forståelse eleverne har af et emne eller et forløb - eleverne kan sammenligne deres kort med andres kort eller man kan gennemgå et fælles på projektoren.

1 kommentar:

  1. Inspirerende - kunne godt forestille mig at bruge den i samfundsfag, hvor eleverne skal kunne angive forbindelsen mellem forskellige samfund eller samfundsgrupper eller mellem økonomiske politikker og de berørte befolkningsgrupper.

    SvarSlet