søndag den 15. december 2013

IT og det daglige overblik

Jeg elsker mit arbejde. Men det kræver en del overblik.
Mine fag, som er humanistiske, har tilhørende vejledninger til læreplanen, hvis stofområder er formuleret så åbent progressionsmæssigt, at det (næsten) alene er mig, som bestemmer, hvornår et læringsmål er nået. Dette skal planlægges med henblik på den enkelte elev. Og denne elevorientering er både det, som på den positive side udfordrer mig kreativt og på den mindre positive side udfordrer mit overblik.

Det er med glæde, at jeg hvert år laver nye forløb eller tilpasser mine gamle forløb til mine nye elever, der jo indgår i kontekster, som fra mit perspektiv forandrer sig hvert år. Alt fra, hvilken studieretning, klassekultur og elevtype, der skal undervises, til, hvad der sker uden for klasselokalet på lokalt, nationalt og globalt plan skal jeg tage hensyn efter hver sommerferie. Dette er lig med en masse planlægningsopgaver, som skal løses. Nogle er mere presserende end andre, men når arbejder efter at opfylde en læreplan, så er det klart, at man må se på mikroplanlægningen såvel som makroplanlægningen: Hvad skal der ske i morgen og hvordan hænger det sammen med, hvad skal der ske om tre måneder og igen om to år?

Det er derfor, jeg altid leder efter nye måder, hvorpå IT kan facilitere redskaber, som kan hjælpe mig med at skabe et hurtigt overblik over, hvad jeg skal igang med næste gang jeg har en mellemtime (eller en weekend).

Jeg vil her gerne beskrive, hvordan jeg forsøger at skabe dette overblik med hjælp af IT. Dette gør jeg med henblik på, at andre måske gerne vil vise mig, hvordan de gør det. Måske kan vi hjælpe hinanden til at gøre planlægningen af dagligdagen mindre stressende?

Mit udgangspunkt er de 7 (!) hold jeg underviser plus mine funktioner, der får hver deres kolonne i en almindelig tabel. Herunder skriver jeg de opgaver, som er knyttet til disse hold. De er ordnet efter, hvor presserende de er. Når opgaven er løst, sletter jeg den fra tabellen og kan se, hvad der så er det vigtigste at tage sig af lige nu og her. I kan se et billede her:



Da jeg både bruger macbook og iPad har jeg valgt at lave en to-do liste i Pages (apples version af Word), der, når jeg skriver i det på min computer opdateres automatisk på min iPad via iCloud.
Dette skal ikke være en reklame for apple, for dette kan sagtens lade sig gøre på andre måder, f.eks. ved at bruge google docs.

Det kræver ikke megen granskning af denne tabel for at se dens svagheder: Har man virkelig brug for at se alle sine opgaver i samme dokument hver dag? Øger dette ikke stressniveauet? Desværre har jeg ikke knækket koden til dette spørgsmål endnu. Indtil videre fungerer dette bedst for mig. Men måske I kan give mig et par tips og tricks?

1 kommentar: