fredag den 6. december 2013

Visuelt kronologiforløb - i dansk/historie og i alle andre sammenhænge

Lærerne som har dansk eller historie i 1.g skal lige om lidt i gang med det famøse kronologiforløb, som skal introducere eleverne til AT, såvel som det skal skabe en (litteratur)historisk oversigt for eleverne - "Lange Linjer" hedder forløbet mange steder.

Forløbet er forholdsvist tætpakket med informationer og er derfor tilrettelagt med ret høj lærerstyring.
Derfor kan det være en rigtig god idé at bløde de lange ppt-oplæg op med billeder og videoklip, som (forhåbentlig) kan hjælpe 1.g'erne med at håndtere abstrakte begreber, som f.eks. "realisme" eller "oplysning".

Sidste år lavede jeg en tidslinje i popplet - et gratis mind map program med mange visuelle fordele. Det er nemt at gå til og man kan nemt inddrage youtubeklip, billeder og links. Jeg har skrevet om det tidligere her på bloggen: http://birkegym.blogspot.dk/2013/01/it-redskab-popplet.html

Det er ikke dækkende over alle vores perioder, da sidste år jeg delte klassens dansktimer med Ellen (jeg var i pædagogikum), men I kan se en oversigt her:




Hver periode har hver sin "afdeling" med billeder og klip tilhørende:




Under indstillinger kan man få den til at præsentere en "popplet" (boks) ad gangen eller du kan få den til at vise et bestemt udsnit af mind mappet. Resultatet er en nem og overskuelig præsentation - dog fungerer det ikke så godt,  hvis man putter for til meget tekst i popplet'erne, så jeg anbefaler denne præsentationsform, hvis man vil fokusere på billeder og korte stikord.

Da eleverne i sidste års 1x skulle præsentere deres egen kronologi, havde nogle af dem valgt at bruge popplet selv - og det er jo også oplagt i og med at de skal producere en tidslinje med inddragelse af billeder! Redskabet er et såkaldt web 2.0-redskab, dvs. de kan faktisk dele det imellem hinanden og skrive i det samtidig.

I år har Helle og jeg besluttet os for et andet produktkrav i 1m end en tidslinje. Men det ændrer jo ikke på, at man sagtens kan bede dem om at lave en tidslinje selv undervejs, mens de følger med i undervisningen.
Jeg ved, at der i vejledningen til dansk på stx står, at der undervejs i danskundervisningens litteraturhistoriske forløb skal henvises til dette kronologiforløb med henblik på at styrke elevernes overblik. Så hvorfor ikke lade dem udvide denne tidslinje i popplet hver gang de har været igennem et litteraturhistorisk forløb med henblik på at sikre det store forkromede overblik?

Her er linket til min popplet - stjæl gerne:-)
 http://popplet.com/app/#/652933

Tak til Dorrit for inspiration

1 kommentar: