torsdag den 24. januar 2013

Opsamling på forløb


 
Her er en ide til, hvordan man kan samle op på et forløb. Eleverne plejer at være glade for denne form, da den skaber overblik og viser sammenhængen i forløbet. Man ser pludselig elever, der ikke plejer at tage noter, sidde og skrible hektisk!

Ideen er, at eleverne er blevet bedt om at medbringe alle tekster og noter fra forløbet. I timen får de i par eller grupper på højst 3 ansvaret for en tekst, film eller et andet materiale fra forløbet. De får 15-20 minutter til at nedskrive deres gode noter (væsentlige begreber og pointer, alt hvad der ville kunne bruges til en perspektivering til eksamen etc.) og derpå skrive dem op på tavlen (eller i et hvilket som helst andet, mere moderne medie). Eleverne forklarer derpå deres noter for resten af klassen.  

Ovenfor ses et eksempel fra mit seneste forløb om taler og retorik (i amerikansk kontekst). Det kan som sagt sagtens gøres mere moderne, hvis ikke man er tavle- og kridtnostalgiker!

2 kommentarer:

  1. Det er en rigtig god ide til elevaktiverende opsamling - opsamling bliver nemt alt for kedeligt og lærerstyret!

    SvarSlet
  2. Det lyder som en rigtig god ide, det vil jeg prøve

    SvarSlet